Techno muziek maken: in drie stappen beginnen in Ableton Live
Techno muziek maken? Dat kan met DAW (wat is een DAW?) Ableton Live. In deze blog leggen we uit hoe jij direct kunt beginnen met het maken van je eigen techno muziek in Ableton Live. Techno muziek maken is ontzettend leuk. En verslavend. Belangrijke vraag: hoe kun je nu het beste beginnen? De redactie van Onlineproduceren.nl heeft een overzicht gemaakt van drie stappen voor techno muziek producers in Ableton Live. Handig voor als je net wilt beginnen aan je nieuwste techno project. Techno muziek mixen en muziek maken moet een leuk proces zijn, vinden wij. Hier volgen de drie stappen die jou gaan helpen om vol energie aan je nieuwste project te beginnen. Vervolgens worden ze alledrie tot in detail besproken. Aan het einde van de blog wordt ook de behandelde Ableton Live file beschikbaar gesteld als download. Doe er je voordeel mee. Tijdens de blog komen diverse geluidsfragmenten voorbij. Veel plezier bij het lezen en luisteren..
Welke drie stappen moet ik nemen om techno muziek te kunnen maken in Ableton Live?
Stap 1: Kennis en begrip van het genre techno
Stap 2: Het vinden van de juiste samples en geluiden voor techno
Stap 3: Creativiteit gebruiken en omzetten in Ableton Live met de juiste tools
Stap 1: Kennis en begrip van het genre techno
Techno muziek maken is ontzettend leuk. Het genre kent een rijke historie. Begin jaren zeventig zag het voor het eerst levenslicht, maar vanaf de jarig 80 ging het pas echt hard: Detroit Techno kwam op. Tegenwoordig is Berlijn (maar ook zeker Amsterdam) een kloppend hart van de techno scene. Techno betekent minimale veranderingen met heftige baslijnen. Techno heeft vele gezichten, van minimalistisch tot complexe texturen. In de video hieronder is te beluisteren hoe een minimalistische variant van het boeiende techno spectrum klinkt.
Minimal Techno in Ableton Live
Kleine zijsprong
Minimal techno kenmerkt zich door subtiele veranderingen en weinig dominante sounds. Denk aan Brits/Canadees producer Richie Hawtin en Ricardo Villalobos als pioniers van dit genre. Zie hieronder een recente master class van Richie Hawtin waarin de producer/live performer helemaal los gaat met externe apparatuur. (tip: schakel schermvullende weergave in).
Richie Hawtin in actie (Bron)
Terug naar Detroit
Maar voordat we een afslag nemen naar een specifieke richting van techno, even terug naar waar het allemaal begon: Detroit. Volgens kenners is het genre in verschillende ‘waves’ overgewaaid uit Detroit. Pioniers uit de eerste golf (eind jaren ’70) waren onder meer Kevin Saunderson, Derrick May en Juan Atkins (ze worden ook wel ‘The Belleville Three’ genoemd). Ze worden ook wel ‘de founders’ van Detroit Techno genoemd.
Quotes
Naast Jeff Mills had Derrick May ook ooit een mooie uitspraak: ”Techno is a complete mistake. It’s like George Clinton and Kraftwerk stuck in an elevator with only a sequencer to keep them company”. Zie deze link voor meer leuke uitspraken van techno producers
Hit
Hoe dan ook, Saunderson was de eerste met een grote hit onder zijn alias Inner City, de hit heet: ‘Big Fun’. Ook ‘Good Life’ is zo’n bekende hit uit die tijd. Helaas kwam de waardering later pas. Bepaalde classics van deze mannen zijn vandaag de dag ook zeker nog terug te horen in dj-sets van huidige techno artiesten als blijk van waardering voor deze pioniers uit de scene.
Tweede golf
De tweede golf (begin jaren negentig) bestaat uit artiesten als Eddie Fowlkes (ook deel van de eerste golf) en onder meer Carl Craig, DJ Rush en rebel Jeff Mills. Laatstgenoemde maakte zich onder andere hard voor de ondergewaardeerde elektronische muziek uit Detroit. De derde golf bestaat uit onder meer Terrence Parker. Na de derde golf is het genre volgens velen nog altijd een muziekstroming voor liefhebbers: niet echt doorgebroken bij het grote publiek. Iets meer underground, maar getuige de grote aantal techno festivals in Nederland ieder jaar kunnen we stellen dat het absoluut geen ondergeschoven kindje is. Sterker nog, het genre is vandaag de dag meer en meer divers: van minimal tot complex en zeer melodieus. Techno kent vele gezichten.
Techno label met veel melodieuze elementen: Afterlife
Techno is vandaag de dag dus steeds complexer en melodieuzer. Hebben we daar een voorbeeld van? Afterlife is zo’n mooi label dat prachtige – soms dromerige – melodieuze platen uitbrengt. Check hieronder 1 van de releases van het label op naam van Nederlandse producer en artiest Colyn..
Awakenings
Awakenings is Nederlands – en misschien wel wereldwijd – het grootste techno-festival dat je kunt bezoeken. Hier vind je diversiteit van techno in al zijn kleuren. Ter ere van 20 jaar Awakenings werd een aantal jaren terug door de organisatie gevraagd (aan de fans) om een top-20 techno platen samen te stellen. Daaruit kwam de volgende lijst (Bron). Een lijst van klassiekers en namen die het huidige techno landschap domineren (waaronder artiesten als Drumcode label eigenaar Adam Beyer en Enrico Sangiuliano), maar dus ook een grote ‘old school’ naam in de vorm van Jeff Mills.
De volledige lijst top-20 techno platen aller tijden door Awakenings
1. Jeff Mills – The Bells
2. Ben Klock – Subzero
3. Enrico Sangiuliano – Moon Rocks
4. Sam Paganini – Rave
5. Dj Rolando – Knights of The Jaguar
6. Oxia – Domino
7. Adam Beyer – Teach Me
8. Alan Fitzpatrick – For an Endless Night
9. Adam Beyer – Spaceman
10. Laurent Garnier – Crispy Bacon
11. Dax J – Wir Leben Fur Die Nacht
12. Bjarki – I Wanna Go Bang
13. Laurent Garnier – The Man With The Red Face
14. Green Velvet – Flash
15. Maceo Plex – Conjure Dreams
16. Joey Beltram – Energy Flash
17. Paul Kalkbrenner ft Fritz Kalkbrenner – Sky & Sand
18. Adam Beyer & Ida Engberg – You Know
19. Age of Love – The Age of Love (Watch Out For Stella Club Mix)
20. Maceo Plex & Gabriel Ananda – Solitary Daze
Check hieronder de nummer-1 plaat van Jeff Mills met ‘The Bells’. Een klassieker. De volgende keer herken je deze zeker op een festival..
Diversiteit
Techno leeft, bij jong en oud. Tussen de festivalbezoekers is een grote diversiteit te bespeuren, dat is mooi. Dat is de functie van muziek in zijn algemeenheid denk ik: mensen bij elkaar brengen. Eenheid. Al wordt de populariteit van techno nog wel eens toegeschreven aan drugsgebruik. Zie bijvoorbeeld dit persbericht dat de lading dekt. Mijn mening? Iedereen moet zelf weten wat hij gebruikt op een festival. Zeker als je er niemand kwaad mee doet. Zelf ben ik liefhebber van het genre en heb ik het niet nodig, maar nogmaals: dat is voor iedereen anders. De liefde voor het genre staat daarbij voor iedereen op plek 1 en daar gaat het toch om?
Conclusie stap 1: kennis en begrip van het genre techno
Techno muziek maken is leuk en verslavend en daarom is het goed om te weten wat het genre precies inhoudt. Dat was de eerste stap. In deze fase is het bijvoorbeeld ook alvast goed om te bepalen welk ‘soort’ techno jij het leukst vindt om te maken. Dat laatste hoeft natuurlijk nooit vast te staan. Het kan ook zijn dat je soms wat duisters wilt maken en soms weer wat melodieuzer. Dat is uiteraard prima. Kortom, de eerste stap: kennis en begrip van het genre techno. Waar house iets eerder ontstond door onder meer pionier Frankie Knuckles, ontstond techno in Detroit halverwege de jaren tachtig. Waar house invloeden haalt uit soul en funk, is techno vaak meer duister. Traditionele techno bedoelen we hier mee waarbij de nadruk ligt op herhalende ritmes en kille rauwe klanken. Dan is nu de volgende vraag: welke sounds – of synthesizers – zijn kenmerkend voor het genre techno? Dat brengt ons bij stap 2: het vinden van de juiste samples en geluiden om techno muziek te maken.
Stap 2: Het vinden van de juiste samples en geluiden voor techno
Wat kenmerkt techno muziek? We hebben zojuist kunnen lezen waar techno is ontstaan en al een aantal voorbeelden gezien en gehoord. Wellicht is dit het moment om te kijken naar elementen die veelvuldig terugkomen. In stap drie gaan we – middels een voorbeeld in Ableton Live – kijken hoe we deze elementen kunnen combineren tot een basisidee. Nu is de eerste vraag, welke samples en geluiden komen we vaak tegen in het genre techno?
Veelgebruikte samples en geluiden in het techno genre
- De drumsynthesizer TR-808 is een klassieke analoge drumcomputer van Roland uit het jaar 1980. Het was oorspronkelijk bedoeld om voor demo’s te gebruiken. De echte populariteit van de drumcomputer kwam door het genre Hip-Hop. Maar ook in de techno is de invloed nog terug te horen. De warme sub is een reden dat de sound nog altijd vaak wordt gebruikt.
- De drumsynthesizer TR-909 is een klassieke analoge drumcomputer van Roland uit het jaar 1983 en tevens de opvolger van de TR-808. De kenmerkende geluiden zijn in heel veel techno producties terug te horen. Bij zijn introductie was de TR-909 niet zo geliefd, omdat muzikanten van die tijd niet warm liepen voor de kunstmatige geluiden uit de drumcomputer. Het werd echter een kenmerkend geluid van de acid, house en techno eind jaren 80 en begin jaren 90.
- De bas-synthesizer Roland TR-303 uit 1982. De TB-303 speelde een belangrijke rol in het ontstaan van acid house en Chicago-house. Net als de ‘909’ was de ‘303’ een flop in eerste instantie. Rockende gitaristen uit de tijd konden er niks mee, maar daardoor bleek het juist uitermate geschikt voor techno producties. Vandaag de dag is de 303 nog steeds ontzettend populair in veel techno producties. Zo kunnen we horen in de plaat ‘Remember’ van Charlotte de Witte (uitgebracht op Drumcode, label van Adam Beyer) hoe Charlotte de Witte de 303 sound gebruikt, alsmede 909 drum samples.
- Naast deze klassiekers is de Roland SH-101 ook een voorbeeld van kenmerkend geluid dat vaak terugkomt.
- Populair in hedendaagse techno is ook de sound van Stephan Bodzin. Hij heeft zijn sound te danken aan de Moog Sub 37.
Hoe kom ik aan deze geluiden?
Leuk en aardig al die synthesizers, hoor ik je denken. Maar hoe kom ik aan deze geluiden?
Daar heb je verschillende opties voor, te weten:
- Samples downloaden (gratis of betaald). Bijvoorbeeld gratis via deze link of via het medium Splice. In alle gevallen kun je bijvoorbeeld Googlen op ‘samples 303’ of ‘samples 808’ of ‘samples 909’ (zet er bijvoorbeeld ‘free’ voor). Je komt een heel eind mee..
- Replica’s kopen van de analoge varianten. Inmiddels zijn er nieuwere varianten van de beroemde synthesizers beschikbaar op de markt. Zo heeft Roland een zogenaamde Boutique serie waarin het de analoge synthesizers heeft nagebouwd. De kwaliteit bereikt bijna het origineel, maar is voor een stuk minder geld beschikbaar. Dat maakt het weer leuk.
- Ook zijn er zogenaamde plugin-varianten die ook dichtbij het origineel komen. Hier komen we in de volgende stap iets meer op terug. Zo is er een TR-303 replica van de D16 group die akelig goed is, maar ook een replica van de 909.
Conclusie stap 2: Het vinden van de juiste samples en geluiden voor techno
Techno muziek maken gaat niet zonder de juiste ingrediënten. We hebben zojuist gelezen dat techno producers bepaalde synthesizers vaak gebruiken voor hun producties. Hier gaan we op focussen tijdens stap 3. Voor een origineel idee is creativiteit belangrijk, zeker om je te onderscheiden met techno.
Stap 3: Creativiteit gebruiken en omzetten met de juiste tools in Ableton Live
We hebben nu kennis en begrip van het genre techno muziek. We weten ook waar we goede samples en toffe sounds vandaan kunnen halen. Dan is nu het moment daar.
Belangrijk ? Bepaal voor jezelf welke kant je op wilt (globaal). Ga je meer voor Detroit techno (duister) of meer melodieus? Deze keuze is bepalend voor de basis beat die je gaat maken en welke kant je opgaat als het gaat om creatieve denkrichting.
Een concreet idee hebben, is essentieel om enigszins af te bakenen hoe je creatieve sessie eruit gaat zien in de studio. Een open blik is natuurlijk belangrijk voor een goed stromende creatieve sessie, maar als je niet een concreet idee hebt van welke kant je opgaat kan het wel eens rommelig worden: je hebt dan bijvoorbeeld een kick sample die geschikt is voor duistere techno en vervolgens een hele toffe melodieuze melodie. Die twee gaan dan niet samen. Voordat we verder gaan, is het misschien leuk om te kijken naar onderstaande video. Een beetje gekscherend, maar wel treffend (en ook goede kwaliteit). Het is een knipoog naar de eenvoud van techno, maar laat je niet gek maken: de combinatie keuze van goede samples en geluiden, alsmede de strakke afmix, maken het een goed voorbeeld van een goede basis voor een donkere techno track.
Dat komt meteen bij het volgende punt. Een simpele basis bouwen voordat je creativiteit gaat gebruiken in Ableton Live
Een simpele basis bouwen. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. In een andere blog hebben we kunnen lezen dat beginnende muziek producers veelal te veel sporen gebruiken en daarmee de draad kwijt raken (zie tip nummer drie van deze blog). Techno is er in vele soorten en maten en het is belangrijk om in alle gevallen – eigenlijk geldt dit voor alle muziek soorten – eenvoudig te beginnen. Bouw een geraamte. Details, maar ook oordelen, volgt later. Maar goed, waar bestaat deze basis dan uit?
Om techno muziek te maken, is het belangrijk om eerst een idee te hebben wat het genre inhoudt en wat de basiselementen zijn van het genre. De basisingrediënten van techno kunnen we als volgt omschrijven.
Om techno muziek te maken in Ableton Live heb je grofweg de volgende basis elementen nodig ?
- Kick
- (Sub) bass
- Cymbalen
- Drums en percussie
We hebben Ableton gestart en als voorbeeld de plugin Drumazon (van D16 Group) ingeladen. Zie bovenstaande afbeelding. We kunnen nu – dat is even zoeken naar de juiste noten – in een midikanaal de juiste noten aanvinken.
Hoe klinkt dat dan? Ongeveer als hieronder. Let op, de juiste setting voor de 909 techno drum (als in de eerste afbeelding).
Rumble
We hebben nu een basis kick drum en basis drum beat uit de klassieke 909 gehaald. Goede start. Voor de duidelijkheid: ik heb de kick en de overige drums verdeeld over twee midikanalen. Waarom? De ‘lage sounds’ wil je bij elkaar groeperen voor later mix-werk. Volgende stap is om de kanaal te freezen en te bouncen (rechter muisknop op een kanaal). Nu kun je de samples goed gaan bewerken. Zie hieronder. Hier is ook ‘rumble’ aan toegevoegd. Hoe je rumble maakt, gaan we nu even niet te diep op in. Je kunt rumble zelf maken of halen uit sample packs zoals deze van Audiotent.
Bovenstaand klinkt als volgt:
De TR-303
Het begint al op basis techno te lijken. Dan gaan we nu door naar TR-303 sound (zoals Charlotte de Witte die ook heeft gebruikt). Deze heb ik ook gemaakt met een plugin van D16, zoals eerder vermeld. Dat ziet eruit als onderstaand. Deze sound (met een EQ8) gooi je bovenop de low rumble die je al hebt gemaakt. Het is de hoorbare bass of die verslavende snerpende sound die we langzaamaan beginnen te herkennen.
Dat klinkt dan ongeveer als bovenstaand. Heerlijke acid sound en met de cut-off filter (in combinatie met de resonance) kun je hele vette automation maken.
Creativiteit
De volgende stap is om vanuit hier creatief aan de slag te gaan met je project (wil je weten hoe je creatiever kunt worden? Klik hier voor deze blog). Je hebt een goede basis met klassieke techno sounds. Je kunt de kick drum bijvoorbeeld meer eigen maken door het een ander ‘topje’ te geven. Je kunt bepaalde effecten wat meer galm geven.
De basis staat
Bovenstaand klinkt dan als volgt. Klassieke Detroit techno beat met wat interessante elementen. Het is een goede start.
Conclusie stap 3: Creativiteit gebruiken en omzetten met de juiste tools in Ableton Live
Techno muziek maken is leuk als je weet waar je moet beginnen. We hebben in deze laatste stap gezien hoe we in Ableton Live de juiste sounds kunnen gebruiken en toepassen in eigen projecten. We hebben de TR-909 en de TR-303 in actie gezien, weliswaar in plugin-versie maar dat maakt niet heel veel uit voor het resultaat. Hier kan de fun beginnen.
Template gratis downloaden
Vond jij deze blog en uitleg leuk? Wil jij deze Ableton Template (zoals hierboven behandeld) downloaden? Klik dan hier of op de afbeelding hieronder. Gratis te downloaden.
Conclusie totale blog
Techno muziek maken is ontzettend leuk. Ik hoop dat je bij het lezen van deze blog wijzer bent geworden en eveneens nieuwe inspiratie hebt gekregen om zelf aan de slag te gaan met het maken van je eigen techno muziek. Vind jij dat er iets ontbreekt aan deze blog? Laat het me weten via michel@onlineproduceren.nl.
Hopelijk weer tot snel,
Michel
► Zelf muziek leren maken? Direct beginnen met de cursus ‘Muziek Maken met Ableton Live’ (Tijdelijk meer dan 50% Korting) ? Klik hier
Gratis Lessen ‘Muziek Maken met Ableton Live’ volgen ? Klik hier
Gratis E-Book ‘Alles over DJ’en ? Klik hier
► Deel en praat mee op de besloten groep op Facebook
► Over Onlineproduceren.nl
Onlineproduceren.nl biedt enthousiaste muziekproducers van alle leeftijden de kans om zich te ontwikkelen als producer door op een aantrekkelijke manier een uitlopend pakket van theoretische en praktische tools aan te reiken. Deze tools bestaan uit onder meer leerzame cursussen, forums, service op maat, een levendig sociale media met tips en tricks, maar ook bruikbare sample packs van eigen makelij.